Hoe gaan webwinkels met de natuur om?
Heb jij eens en keer bij een webwinkel iets gekocht? Van 80% van mensen die dit lezen weet ik al dat de antwoord waarschijnlijk ja is. Want online winkelen is in het heden verschrikkelijk belangrijk, niet alleen door de Corona Pandemie van 2020 maar ook omdat we steeds meer willen kopen. Dit geldt ook voor de natuurproducten: We zijn al duizenden keren naar bossen gegaan in Nederland, maar wat als we iets specialer willen zien zoals een olijfwilg (elaeagnus ebbingei)? Dit bieden webshops zonder moeite aan, maar interessant om af te vragen: Hoe gaan ze ermee te werk? In de volgende alinea’s ga ik het daar uitgebreid over hebben.
Bij een webwinkel of in de winkel kopen?
Voor mensen die nog sceptisch zijn over webshops, ben je waarschijnlijk zeer bekend met deze vraag. In dit artikel waar we het specifiek over natuur shops hebben, is het belangrijk om af te vragen: hoe weet ik in welke staat mijn plant/boom binnenkomt? Welke garanties heb ik? Kan ik zomaar een treurwilg kopen online zonder dat ik het later jammer vind? Het antwoord is simpel: Ja. Maar alleen als de winkel help en garantie aanbiedt. Want je weet niet hoe een plant wordt geleverd, terwijl je dit bij een fysieke winkel wel weet. Antwoord op het kopje? Dat kan alleen jij beantwoorden.
Webshops gaan steeds meer verbeteren
Sommige tekortkomingen van webshops waaraan fysieke winkels wel voldoen, gaan niet langer voordelen zijn voor fysieke winkels. Neem bijvoorbeeld chatbots, met het gebruik van chatbots wordt het binnenkort mogelijk om elke vraag te beantwoord te hebben op het product wat je koopt. Dit komt simpelweg door de snelle verbetering aan technologie. Stel je voor dat je al je vragen kan stellen over een plant, en je ze accuraat beantwoord krijgt! Hierdoor krijgen we niet alleen een beter beeld van wat we kopen, maar we worden zelf ook slimmer door de oneindig aantal vragen die we kunnen stellen.